YAŞ
GRUBU : 48-60 ay
ETKİNLİĞİN
ADI:UÇAN
BALONLAR
KULLANILAN
MATERYALLER : -
SÖZCÜKLER
VE KAVRAMLAR: Sağ-sol, ileri-geri
KAZANIM
VE GÖSTERGELER
BİLİŞSEL
ALAN
Kazanım7. Varlıkları çeşitli özelliklerine göre
gruplayabilir.
Gösterge1. Varlıkları renklerine göre gruplar.
Kazanım10. Mekânda konum ile ilgili yönergeleri
uygulayabilir.
Gösterge3. Yönergeye uygun olarak mekânda konum
alır.
Kazanım3. Algıladıklarını hatırlayabilir.
Gösterge1. Nesne, durum ya da olayı bir süre sonra
yeniden ifade eder.
PSİKOMOTOR
ALAN
Kazanım1.Yer değiştirme hareketleri yapar.
Gösterge2. Yönergeler doğrultusunda yürür.
Gösterge5.Belli yüksekliğe zıplar.
ÖĞRENME
SÜRECİ
ISINMA
ETKİNLİĞİN
ADI:KÜÇÜK
MANTARCIKLAR
Küçücük mantarcıkların………………………….(yerde çömelip
yaylanılır)
Büyümesi hoş olur……………………………….(eller yanlardan
açılarak ayağa kalkılır)
Sonra uykuya dalıp………………………………(eller yanaklara
koyulur sallanır)
Uyuması hoş olur
Yağmurcuklar yağınca……………………………(eller yere doğru
sallanır)
Güneş parıldayınca……………………………….(kollar açılır)
Mantarcıklar şenlenir……………………………..(alkış) 2
İşte böyle dans eder………………………………(eller belde
dönülür) hızlı 2
ESAS
ÇALIŞMA
ETKİNLİĞİN
ADI:UÇAN
BALONLAR
Oyuncular balon olurlar. Balonlar bir renk adı alır.
Sınıfa dağılırlar. Liderin yönergeleri ile dramayabaşlanır.Şimdi hepinizi tek
tek şişireceğim, sonra sizinle oynaycağım, der ve tek tek bedenin bir parçasını
balonun ağzı olarak kullanıp çocukları şişirir.Rüzgar çıkartır, balonlar yer
değiştirir. Dramanın bu bölümüne eklemeler yapılarak çocukların motivasyonları
sağlanır.Şimdi kırmızı balonlar sağa doğru uçsunlar.Mavi balonlar sola doğru
uçsunlar.Yeşilller ortada kalsınlar. Diğer renklerdeki balonlara da farklı
yönler söylenip, çocukların yönergeye uygun hareket etmeleri sağlanır. Yaş
grubu küçük ise; örn: ''sağa doğru kapıya hareket etsinler'', biçiminde
yönlerini bilmeleri için ip uçları verilir.)Rüzgar çıktı, bütün balonlar
uçuşsun, beyaz balonlar rüzgardan zıplasın, sarı balonlar yuvarlansın, pembeler
çok yükselsin.Bütünbalonlarsuya düşsün, ıslansın.Ayyy, sarı balonlar dikkat
edin, yanınızda diken var, PAAAT.Dramanın bu aşamasında oyun lideri sıra ile
bütün balonları patlatır. Patlayan balon yerde hiç kımıldamadan bekler.
RAHATLAMA
ETKİNLİK
ADI : YAPRAK
Şimdi gözlerinizi kapatın ve yüksek bir tepe düşünün
o tepede bir ağaçta bulunan bir yapraksınız yüksekten aşağıya doğru
bakıyorsunuz çiçekler tavşan kuşlar… ve önünüzde uzun bir dere ve derede yüzen
ördekler balıkları görüyorsunuz. Ördekler balıklara göre daha yüksekte. Birde
baktınız ki uçan kuşlardan bir tanesi size doğru geliyor ve siz korkuyorsunuz
ve koptunuz şimdi yüksekten alçaklara doğru düşüyorsunuz biraz önceki
gördünüğünüz şeyler kayboldu artık alçalta ve yerdesiniz yatıyorsunuz şimdi
neler görüyorsunuz 5’e kadar sayacağım 5 dediğimde gözlerinizi
açabilirsiniz.neler hissettikleri sorulur yüksek ve alçak arasındaki farklar
konuşulur.
DEĞERLENDİRME
Daire şeklinde oturulup drama hakkında
konuşulur.Önce çocukların gözlerini kapatıp yaptıklarını zihinlerinde
canlandırmaları istenir.Uçtuğunda, patladığında, zıpadığında, yükseldiğinde
neler hissettikleri sorulur.Kavramlar hakkında sorular sorularak bilgileri
ölçülür.Çevrede ve doğada hangi renkleri nerelerde gördükleri hakkında sohbet
edilir.
ETKİNLİK
YAŞ
GRUBU : 60-72 ay
ETKİNLİĞİN
ADI:GÖKKUŞAĞINDAN
GEÇ
KULLANILAN
MATERYALLER :
İp ya da karton, üzerinde şekillerin olduğu kartlar
SÖZCÜKLER
VE KAVRAMLAR:Gökkuşağı,kare,üçgen,daire,dikdörtgen
KAZANIM
VE GÖSTERGELER
PSİKOMOTOR
ALAN
Kazanım1.Yer değiştirme hareketleri yapar.
Gösterge10. Çift ayak zıplayarak belirli mesafeye
gider.
Gösterge11.Tek ayak sıçrayarak belirli mesafeye
gider.
BİLİŞSEL
ALAN
Kazanım12. Geometrik şekilleri tanır.
Gösterge1. Gösterilen geometrik şeklin ismini söyler.
ÖĞRENME
SÜRECİ
ISINMA
ETKİNLİK
ADI:
AYNA
Her çocuk 2li grup oluşturur.Çocuklardan biri ayna
olur.Diğer çocuk ne yaparsa ayna olan çocukta onu yapmak zorundadır.Böylece
çocuklar arası uyum sağlanmış olur.
ESAS
ÇALIŞMA
ETKİNLİK
ADI:GÖKKUŞAĞINDAN
GEÇ
Lider çocuklara “bakın burada bir gökkuşağı var” der
(gökkuşağı için bir ip ya da kartondan hazırlanmış gökkuşağından
yararlanılabilir). “Herkes gökkuşağının altından kendi eşi ile birlikte geçecek
ama gökkuşağının bazı istekleri var. Eğer bu istekler yerine getirilmezse
gökkuşağının altından geçilemeyecek. “Gökkuşağının altından geçen çocuklar
istediği mesleği olabilir” yönergeleri verilir.Gökkuşağı eşlerden “bir hayvan
taklidi yapmaları, aynı anda çift ayak üzerine zıplamaları,tek ayak üzerinde
zıplamaları,gösterilen şeklin adını söylemeleri (kartlara hazırlanmış kare,
üçgen, daire vb. şekiller)” gibi isteklerde bulunur. Eşler geçtikten sonra
“çocuklar gökkuşağının altından geçince istediği mesleği olmuşlardır. Şimdi herkes
mesleğini canlandırsın denir ve bu şekilde bitirilir.
RAHATLAMA:DALGALAR
“Herkes kendini denizde düşünsün. Denizde önce
yüzüyorsunuz su çok güzel. Büyük büyük dalgalar geliyor ve sizi yukarı
kaldırıyor, siz de bir yukarı çıkıyor bir aşağı iniyorsunuz. Arada denizin dibine
dalıp balıkları seviyorsunuz “eyvah o da ne anne balık yavrusunu sevdiğiniz
için sizi kovalıyor. Çok hızlı yüzmelisiniz. Hızlı… Hızlı… Daha hızlı… çok
yoruldunuz. Kumsala çıktınız.Dalgalar önce sizin ayaklarınıza kadar geliyor
daha sonra bacaklarınıza geliyor. Dalga gittiğinde vücudunuzda kum taneleri
kalıyor. Ve son olarak çok büyük bir dalga geliyor size doğru yaklaşıyor ve siz
hızlıca kalkıp kaçmaya çalışıyorsunuz gittikçe yaklaşıyor yaklaşıyor… Eyvah
kaçamadınız ve tamamen ıslandınız şimdi kalkıp bir havlu almaya gidiyorsunuz “
der ve elini şıklatır
DEĞERLENDİRME
Lider grubu gözlemleyerek uygun bir zamanda “şimdi
herkes eşi ile minderlere otursun” der.Etkinliği tekrar zihinlerinde
canlandırmasını ister. “Neler yapmaktan hoşlandınız? Gökkuşağının altından
geçerken neler hissettiniz?”diye sorular sorar.Kartlardaki şekiller hakkında
bilgi verir.Çevresinde bu şekilleri ve gökkuşağını görüp görmedikleri sorulur.
ETKİNLİK
YAŞ
GRUBU : 60-72 ay
ETKİNLİĞİN
ADI
: Canlı mı Cansız mı?
KULLANILAN
MATERYALLER :
Canlı ve Cansız Nesnelerin Resimlerinin Olduğu kartlar
SÖZCÜKLER
VE KAVRAMLAR:
KAZANIM
VE GÖSTERGELER
BİLİŞSEL
ALAN
Kazanım4.Nesneleri sayar.
Gösterge1.İleriye/geriye doğru birer birer ritmik
sayar.
DİL
ALANI
Kazanım3.Söz dizimi kurallarına göre cümle kurar.
Gösterge3.Soru cümlesi kurar.
Kazanım5.Dili iletişim amacıyla kullanır.
Gösterge4.Konuşmayı başlatır.
Kazanım10. Görsel materyalleri okuyabilme
Gösterge3. Görsel materyallerle ilgili sorular sorar.
Gösterge4. Görsel materyallerle ilgili sorulara
cevap verir.
ÖĞRENME
SÜRECİ
ISINMA
ETKİNLİK
ADI:
GÜVEN YÜRÜYÜŞÜ
Eş seçilir. Kol kola girilir. Eşlerden biri
gözlerini kapatır. Diğer eşin gözleri açıktır. Gözü açık olan eşini gezdirirken
eşinin başkalarına ve çevredeki nesnelere çarpmasını engelleyerek gezdirir.
Eşler rol değiştirir. Oyuna böyle devam edilir.
ESAS
ÇALIŞMA
ETKİNLİK
ADI:Canlı
mı Cansız mı?
Öğretmen daha önceden üzerinde canlı ve cansız
varlıkların resimlerinin olduğu küçük kartlar hazırlamış ve bunları çocukların
takabilmesi için ip geçirmiştir. Çocuklara kartları boyunlarına takmalarını
karttaki resimlerde ne olduğuna dikkat etmeleri söylenir. Kartları sırtlarına
doğru takarlar..Çocuklar kartları taktıktan sonra, öğretmenin daha önceden
çizdiği dairenin üzerine dizilir. Öğretmen‘’Bize bir ebe gerekli. Peki ne
yapmalı. En iyisi sayışmalı. İçinizden birini bulmalı. Son dokunduğum ebe
olmalı.’’tekerlemesi ile bir ebe seçer.Herkes el çırparak ona kadar sayar.Ebe
bu sırada dairenin içinde yürür. Sayma bitince ,ebeden hangi arkadaşının önünde
durursa, ona arkasındaki kartta resmi bulunan hayvanı yada eşyayı tahmin
edebilmek için ipucu alabileceği sorular sormasını istenir. (Nasıl ses çıkarır?
Nasıl hareket eder? Vb..) Ebenin soru sorduğu çocuk, ipucu verirken kartındaki
resmin adını söylememesi hatırlatılır. Ebe doğru tahminde bulunursa, diğer
çocuk ebe olur.
RAHATLAMA
Enstrümantel bir müzik
eşliğinde öğretmenin yönergesi doğrultusunda çocuklar devinimlerde
bulunurlar.Çocuklara;''Hepiniz birer balonsunuz...Renk renk...Yavaş yavaş
şişiriliyorsunuz...Artık siz uçan bir balonsunuz...Gökyüzünde özgürce
uçuyorsunuz...Çok mutlu bir balonsunuz...Herkezi de mutlu etmek
istiyorsunuz...Ağlayan bir çocuk var hemen onun yanına gidip onun balonu oluyorsunuz...Çocuk
artık çok mutlu...Şimdi de top oynarken topları kaybolan çocukların yanına
gidip onları mutlu ediyorsunuz...Sizinle top gibi oynuyorlar...Bir oraya bir
oraya gidiyorsunuz...çok mutlusunuz....Ve şimdi de başka birisini mutlu etmek
için oradan uzaklaşıyorsunuz,evet evet haydi başka bir kişiyi de mutlu et...Oda
mutlu olduysa balonlar yeryüzüne sınıflarına geri dönebilirler...3'e
kadar saydıktan sonra balonlar sönecek ve gözlerinizi
açacaksınız.''Çocuklara ne renk balon oldukları,nerede uçtukları,en son kimi
nasıl mutlu ettikleri sorulabileceği gibi en son kimi nasıl mutlu ettikleri
konusunda resim yaptırılabilir.
DEĞERLENDİRME
Öncelikle çocuğa
yapılan etkinliği zihinde canlandırılması istenir.Oynarken neler hissettikleri
sorulur.Resimler hakkında konuşulur.Bilmedikleri varsa kısa bir açıklama
yapılır.Çevrelerinde hangilerini nerede gördükleri sorulur.
ETKİNLİK
YAŞ
GRUBU : 60-72 ay
ETKİNLİĞİN
ADI
: NESNEYİ DOKUNARAK TANIMA OYUNU
KULLANILAN
MATERYALLER:Bir tane kese ve içinde çeşitli
nesneler.
SÖZCÜKLER
VE KAVRAMLAR:
KAZANIM
VE GÖSTERGELER
BİLİŞSEL
ALAN
Kazanım1.Nesne/durum/olaya dikkatini verir.
Gösterge1.Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya
odaklanır.
DİL
ALANI
Kazanım2.Sesini uygun kullanır.
Gösterge4.Sesinin şiddetini ayarlar.
ÖĞRENME
SÜRECİ
ISINMA
ETKİNLİK
ADI:
EV – KİRACI OYUNU
Üçlü gruplar oluşturulur. İki çocuk el ele tutuşur.
( ev olurlar. ) Bir çocuk, iki çocuğun oluşturduğu halkanın ortasına geçer. Bu
kiracıdır. 1 – 2 çocuk evsizdir. Bunlar ebedirler. Lider: ‘’1-2-3 kiracılar ev
değiştir ‘’ deyince ebe ya da ebeler boşalan evlere girmeye çalışır. Açıkta
kalanlar yeni ebelerdir.
ESAS
ÇALIŞMA
ETKİNLİK
ADI:NESNEYİ
DOKUNARAK TANIMA OYUNU
İçi görünmeyen torbaya herkes bir nesne koyar. Diğer
üyelere göstermez. Ya da lider bu seçimi kendisi önceden yaparak hazırlar.
Oyuncular çember olarak yan yana yere oturur. Lider herkesin gözlerini
kapamasını ister. Sıra ile oyuncuların eline, belirli sayıdaki nesneler
verilir. Oyuncu dokunarak tanımaya çalıştığı nesneyi sağında oturan arkadaşına
uzatır. En son oyuncuya gelen nesne, lider tarafından alınarak tekrar torbaya
koyar. Oyuncular tahmin yürüterek nesnenin adını söylerler. Adı söylenmeyen
nesne olup olmadığı, kaç tane nesneye dokundukları sorulur. Poşet yere
boşaltılır. Görmeleri sağlanır. Yanıtlarının doğru olup olmadığına yine
kendileri karar verirler. ( Tanımlama, algılama, düzgün cümle kurma
becerilerini geliştirme oyunudur. )
RAHATLAMA
ÇALIŞMASI
Öğretmen
müziği çocuklara açar ve şimdi hepimiz İlk bahar mevsimindesiniz. Kırlarda
gezintiye çıktınız, etrafta ağaçlar kuş sesleri rengarenk çiçekler ve dereden
akan suyun sesi var. Derenin kenarına geliyorsunuz aaa bir elma ağacı
görüyorsunuz gezmekten yoruldunuz ve elma ağacının gölgesine dinlenmek için
oturdunuz. Elma ağacının altında öylece otururken uykunuz geldi. Yavaş yavaş
gözleriniz kapanmaya başladı, gözleriniz kapandı ve derin bir uykuya daldınız.
Şimdi rüya görmeye başladınız, rüyanızın tam ortasında dereden atlayan bir
balık üzerinize su sıçratıyor ve uyanıyorsunuz oturmaları istenir, ve öğretmen
çocuklara şu soruları sorar ;
- Uyuduğunuzda nasıl bir rüya gördünüz?
- Balık su sıçratınca neler hissettiniz?
Çocukların cevapları tek tek dinlenir.
- Uyuduğunuzda nasıl bir rüya gördünüz?
- Balık su sıçratınca neler hissettiniz?
Çocukların cevapları tek tek dinlenir.
DEĞERLENDİRME
Çocuklarla
beraber oturularak etkinlik hakkında konuşulur.Yapılan etkinliğin önce zihinde
canlandırılması istenir.Cisimlere dokunduklarında ne hissettikleri
sorulur.Bilmedikleri cisimler hakkında bilgi verilir.Çevresinde bu cisimleri nerede
kullandıkları onlardan hangilerine ait oldukları sorulur.
ETKİNLİK
YAŞ
GRUBU : 48-72 ay
ETKİNLİĞİN
ADI
: TOPU YUVARLA
KULLANILAN
MATERYALLER: İki tane top
SÖZCÜKLER
VE KAVRAMLAR:
KAZANIM
VE GÖSTERGELER
PSİKOMOTOR
ALAN
Kazanım3. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri
yapar.
Gösterge5.Küçük topu tek elle yerde yuvarlar.
ÖĞRENME
SÜRECİ
ISINMA
Ellerimizle başımızın üstünden arkaya doğru
gönderebiliriz. Bu oyunda ise topu elinden düşüren grup oyunu kaybeder.
ESAS
ÇALIŞMA
ETKİNLİK
ADI:TOPU
YUVARLA
Çocuklar bahçeye çıkarır. İki sandalye alınır ve
bahçenin bir kenarına aralıklı olarak konulur.Çocukları iki gruba ayrılır. Her
iki grubun sandalyelerin karşısına gelecek şekilde sıra olmaları istenir.Grup
liderlerine bir top verilir.Bu topları
tek elleri ile yuvarlayarak sandalyelere gitmelerini ve sandalyelerin
etrafından dönüp tekrar sıraya gelmeleri istenir. Topu sırasına tekrar getiren
çocuk topu diğer arkadaşına verir. Bitiren çocuk sıranın arkasına geçer. Oyun
bu şekilde devam eder.İlk bitiren grup oyunu kazanır.
RAHATLAMA
Öğretmen çocuklara bir top olduğunuzu hayal etmenizi
istiyorum der. Evet şimdi;
Bu top nerede? (Anaokulunda)Orda ne yapıyor?Nasıl
gelmiş oraya?Ne renk bir top?Top orayı merak ediyormuş. Topu Gezdirelim mi?Top
nasıl gezer?Sorularından sonra top gibi yuvarlanarak anaokulunu gezdirmelerini
(Sınıflarda dolaşmalarını) ister.Önce resim yapan çocukların sınıfı, sonra
hikaye okuyan çocukların sınıfı, oradan dans eden çocukların sınıfı vb. şekilde
gezilir ve hayal ettiklerini anlatmaları istenir.
DEĞERLENDİRME
Çocuklarla oturulup etkinlik hakkında sohbet
edilir.Önce yapılanların zihinde canlandırılması istenir.Topları yuvarlarken
zorlanıp zorlanmadıkları sorulur.Neler hissettikleri sorulur.Topun hangi
çeşitlerini bilip bilmedikleri sorulur.Topla başka hangi oyunu oynamayı
sevdikleri sorulur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder